De meeste journalisten denken dat ze goed bezig zijn door Pro Ana in de media te publiceren.
"Dan schrikken we jonge meiden af"
Het tegenovergestelde is waar. Zélfs als je het over die walgelijke pedofielen van een coaches hebt.
Begin juni 2019.
Hoewel het nu eind mei 2020 is, herinner ik me die dag als de dag van gisteren.
Mijn telefoon stroomde over. Ik kreeg ont-zet-tend veel aanmeldingen voor de community.
De nieuwe leden bleven maar binnenkomen.
Het verschilt elke dag hoeveel nieuwe leden we krijgen, maar dit? Dit had ik nog niet eerder meegemaakt.
Dus ik ging op onderzoek uit waarom dit was. En wat bleek? NOS had een filmpje over Anorexia uitgebracht.
Hoe gevaarlijk Pro Ana wel niet was. Ze probeerden er nog een beetje schokkende beelden in te brengen.
Maar als je hier, hoe jong dan ook, gevoelig voor bent? Hoe schokkender hoe beter.
Hoe konden ze denken dat dit een goed idee was? Meiden die nog nooit van Pro Ana hadden gehoord, werd het in hun face geduwd.
Door de media wisten zij nu van het bestaan van Pro Ana af.
Maar helaas werd er niet vertelt dat er meerdere stromingen in de Pro Ana wereld zijn. Er werd enkel en alleen reclame gemaakt voor de hardcore stroming.
Een wereld waarin meiden elkaar pushen om tot het uiterste te gaan, met alle gevolgen van dien.
Doordat deze jongens en meiden denken dat er alleen maar een hardcore stroming bestaat, gaan ze ook daadwerkelijk naar de hardcore stroming.
Opeens zien jonge meiden hoe dun je daar wel niet mee kunt worden, dus gaan ze op onderzoek uit, en 'willen' (ja, willen) ze hierdoor Anorexia.
Ik adverteer al zo lang als Pretty Skinny bestaat op deze hardcore websites, om op die manier jongens en meiden die in de hardcore Pro Ana wereld terecht zijn gekomen, naar de milde stroming te lokken. Waardoor ze zichzelf kunnen zijn. Begrip krijgen. Geen straf krijgen als ze iets hebben gegeten. Een eigen mening leren krijgen, eentje die er toe doet. Niet uitgescholden worden.
Bij Pretty Skinny zijn hardcore praktijken ten strengste verboden.
Wij stoppen niet met reclame maken op hardcore sites, want zo lang de media filmpjes blijft produceren over Pro Ana, blijven er mensen die anders nog nooit van Pro Ana hadden gehoord naar deze stroming komen. Wij zijn er om ze daar weer vanaf te trekken.