Mollie’s verhaal
“Diagnose eetbuien en een vorm van boulimia”
Zoals jullie al zien aan de bovenstaande titel is dat de diagnose die ik kreeg toen ik een poging tot herstel deed.
Ik zal hier nu een stukje schrijven over wat het dan precies is.
Mijn boulimia diagnose noemde ze a-typisch, omdat ik wel de eetbuien heb, maar compenseer met veel bewegen of langere perioden niet/weinig eten. Dus niet het standaard patroon zeg maar, vandaar het a-typisch ervoor.
Helaas heb ik ook langere perioden dat compenseren niet lukt en het dus gewoon een eetbui stoornis wordt.
Er zijn 2 soorten eetbuien.
Als je een eetbui stoornis hebt kun je heel veel calorieën in 1 keer opeten. Dit is vaak in 1 tot 2 uur. Je moet dan denken aan 3000 of meer calorieën. Dit worden objectieve eetbuien genoemd.
Je hebt ook subjectieve eetbuien, deze voelen voor jezelf als een eetbui, maar worden niet zo gezien vanwege het geringe aantal calorieën. Denk bijvoorbeeld aan als je in een periode zit dat je niet eet en je een chocolade reep opeet. Dit voelt dan als een eetbui, echter is “maar” 500 cal in 1 keer en wordt dus niet als een eetbui gezien.
Beide eetbuien kunnen voor jezelf wel gelijk voelen.
Vaak heb je na een eetbui gedachten van dat je slecht bent, alles jouw schuld is, het nooit goed genoeg gaat zijn omdat je zo dik bent.
Ikzelf ga dan meestal die avond, als de voorraad op is zeg maar, maar gewoon mijn tanden poetsen en slapen. Dan is het in ieder geval niet nog meer die avond (kwa eten) en de dag erna weer opnieuw proberen geen eetbui te krijgen.
Vaak probeerde ik dan heel de dag niet te eten, maar dan gaat het helaas juist vaak mis.
Het beste werkt nog 6 keer per dag iets gezonds te eten en dan in ieder geval geen eetbui door honger te krijgen.
Een emotionele eetbui heb je helaas niet altijd in de hand en dus is het soms als er veel stress is niet te stoppen helaas.
Aangezien ik er dus niet vanaf ben gekomen, maar mee heb leren leven kan ik geen goede “hoe het te stoppen” tips geven.
Wat ik wel wil meegeven is dat je jezelf niet teveel de schuld moet geven. Jij kan er niets aan doen dat je eetbuien hebt en het is al erg genoeg dat je het doormaakt zonder dat je jezelf ook nog de schuld geeft. Het kan zijn dat een ander dunner is en het voor je gevoel dus beter doet. Echter je weet niet wat die mensen doen achter gesloten deuren, dus misschien doen ze wel hetzelfde en vinden zij jouw juist zo slank.
Iedere eetstoornis is even erg, omdat het gaat om het gevoel dat jij erdoor krijgt en de stress die het je geeft. Dat de een dun is en de ander dik maakt eigenlijk niet uit, want bij bijna elke eetstoornis zijn de negatieve gedachten en gevoelens hetzelfde.
De voor mij beste tip om eetbuien te voorkomen is om regelmatig te eten (6x per dag iets) en proberen bij stress iets te vinden waar je rustig van wordt zodat je er op die manier mee kan omgaan. (muziek luisteren, boek lezen, tekenen ect).
Maar mocht ’t mis gaan, blijf dan vooral aardig voor jezelf. Je kreeg de eetbui omdat er iets was dat je stress gaf en je even niet wist hoe er anders mee om te gaan. Zeker niet omdat je zwak bent of geen beheersing hebt.
Doe na de eetbui juist iets wat je fijn vindt en wees goed voor jezelf. Morgen gaat er weer een nieuwe dag zijn en je verdient het om je goed te voelen.
Geloof in jezelf en weet dat er veel mensen zijn die hetzelfde mee maken. Je staat er niet alleen in en ik hoop dat het jullie wel lukt om je weg te vinden en zonder eetbuien te kunnen verder gaan.
Groetjes Mollie